رفتن به محتوا

درزبندی و ماستیک کاری

اجرای درزبندی محل کاتر بتن و درزهای حرارتی سازه در جهات افقی و عمودی با استفاده از انواع ماستیک پلی اورتان تک جزیی و دو جزیی از فعالیت‌های اجرایی شرکت سیویل بتن می‌باشد.
مجری ماستیک کاری و درزبندی می بایست نکات اجرایی زیادی را هنگام اجرا رعایت کند.

اجرای درزبندی اصولی محل درزهای انبساطی بتن در گام اول با انتخاب متریال مناسب و در مرحله بعد ایجاد بستر و شرایط مناسب برای شروع کار آغاز می‌گردد.

در حال حاضر درزگیرهای پایه پلی اورتان به دو صورت تک جزیی سوسیسی آماده مصرف و دو جزیی آماده میکس تولید و عرضه می‌گردد که با توجه به نوع کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بحث اجرا آماده سازی شرایط کارگاه و بستر درز، زدودن آلودگی و رطوبت، نظافت و اعمال پرایمر و در ادامه در نظر گرفتن برخی تمهیدات تخصصی جهت درگیری بیشتر ماستیک درزگیر پلی اورتان با بدنه درز حائز اهمیت می‌باشد.

مهم‌ترین هدف در بحث درزبندی، ایجاد یک لایه پر کننده چسبنده، منعطف و آب بند داخل درزهای انبساطی بتن می‌باشد.

معمولاً برای درزبندی دیوارها و جهت‌های عمودی از ماستیک پلی اورتان تک جزیی سوسیسی در فام‌های سفید، طوسی و مشکی استفاده می‌گردد زیرا در هنگام اجرا حالت خمیری داشته و به‌راحتی با گان مخصوص درون درز تزریق گشته و به وسیله کاردک فیکس می‌گردد.

جهت درزبندی درزهای انبساطی کف‌های بتنی یا فضای بین کاشی و سرامیک و غیره در جهت افقی نیز می‌توان از ماستیک پلی اورتان دو جزیی در فام‌های رنگی دلخواه استفادا نمود. ماستیک های دو جزیی در هنگام اجرا حالت مایع غلیظ داشته و به راحتی داخل درز فیکس و Level می‌گردد. از دیگر محاسن ماستیک دو جزیی می‌توان به صرفه اقتصادی نسبت به انواع تک جزیی اشاره نمود. همچنین جهت افزایش چغرمگی و مقاومت سایشی ماستیک دو جزیی، می‌توان جز سوم مواد سخت معدنی نیز به ترکیب ماستیک دوجزیی اضافه گردد و بدین ترتیب در محل‌هایی مانند پارکینگ‌ها و سالن‌های تولید، محل‌های درزبندی شده در مقابل رفت‌وآمد کاملاً مقاوم خواهند بود.

قابل ذکر است مطالب عنوان شده به صورت کلی و صرفاً جهت آشنایی با روند کلی درزبندی و ماستیک کاری بوده و نیاز اجرایی هر پروژه با توجه به ظرفیت‌های آن و پس از بازدید و محاسبات دقیق تعیین می‌گردد.