رفتن به محتوا

تعریف کلی
گروت و ثابت سازی

یکی از حساس‌ترین مراحل اجرایی در سازه‌های فولادی و نصب دستگاه‌های دارای ارتعاش، جایگذاری و نصب صحیح صفحات بیس پلیت (تکیه گاه) بر روی فونداسیون بتنی می‌باشد.

با توجه به وجود برخی نواقص اجرایی در سطوح بتنی و وجود محدودیت‌ها اجرایی، اعمال دقت زیاد در بحث تراز نمودن صفحات بیس پلیت در زیر ستون‌ها و یا دستگاه‌های مرتعش در پروژه‌های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند تأمین تمهیدات خاصی می‌باشد.

با توجه به نکات مذکور، صفحات بیس پلیت را با استفاده از روش‌های اجرایی مناسب با دقت بالا نصب و تراز نموده و فاصله ایجاد شده بین صفحه و فونداسیون را با محصولاتی مانند گروت سیمانی یا گروت اپوکسی پر می‌نماییم.

نکته قابل توجه انتخاب نوع گروت مصرفی می‌باشد. در بیان ساده می‌توان گفت برای پر نمودن زیر بیس پلیت ستون یا سازه‌هایی که صرفاً بار فشاری و استاتیکی به صفحه و فونداسیون وارد می‌کنند می‌بایست از گروت سیمانی با کیفیت استفاده نمود. همچنین برای پر نمودن زیر بیس پلیت ستون‌ها و سازه‌هایی که علاوه بر بار فشاری، لرزش، ضربه و بار دینامیکی نیز به صفحه ستون و فونداسیون وارد می‌کنند، می‌بایست از گروت اپوکسی با نسبت‌های مختلف بهره برد.