رفتن به محتوا

واتراستاپ پی وی سی

CivilBeton

Civil Stop-PVC

در سازه‌هایی مثل استخر یا مخازن بتنی که آب بندی مد نظر است و امکان بتن ریزی در یک مرحله امکان پذیر نمی‌باشد، استفاده از نوار آب بند یا واتراستاپ پی وی سی جزء لاینفک اجرا قرار می‌گیرد. واتراستاپ با هدف جلوگیری از نشت و عبور آب از درزهای اجرایی، انبساطی و مقاطع قطع بتن ریزی طراحی شده که بسته به نوع مقطع مورد کاربرد و شدت فشار سیال ، شکل آن تغییر می‌کند. واتراستاپ های پی وی سی می‌بایست دارای انعطاف پذیری، خاصیت ازدیاد طول، مقاومت کششی و سختی مناسب و مطابق استاندارد باشد و در شرایط محیط قلیایی دچار آسیب و پارگی نگردد.
واتراستاپ های پی وی سی در انواع تخت، حفره دار و کفی تولید می‌گردند که نوع تخت برای درزهای اجرایی و قطع بتن، نوع حفره دار برای درزهای انبساطی و ژوئن‌ها و نوع کفی برای آب بندی درزهای انبساطی و اجرایی کف سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند.معمولاً عرض واتراستاپ با ضخامت مقطع نصب می‌بایست برابر باشد و بسته به ارتفاع و حجم سیال و فشار وارده به مقاطع قرارگیری، شکل ظاهری واتراستاپ مشخص خواهد شد. برای ارتفاع‌های کم، واتراستاپ های با ضخامت کم و برای ارتفاع‌های زیاد و فشار بالا واتراستاپ های ضخیم و دوسر دمبلی استفاده می‌گردد.
واتراستاپ های پی وی سی در ضخامت های مختلف نیز تولید و عرضه می گردد که این ویژگی تاثیر زیادی در تعیین کیفیت ، موارد کاربرد و همچنین قیمت تمام شده محصول خواهد داشت که می بایست مورد توجه همکاران گرامی در هنگام تهیه واتراستاپ PVC قرار گیرد.

روش و میزان مصرف

واتراستاپ تخت در محل های پیش بینی شده قطع بتن می‌بایست مورد استفاده قرار بگیرد که نیمی از عرض آن در بتن قدیم و نیمه دیگر در بتن جدید قرار خواهد گرفت.
واتراستاپ حفره دار در محل‌های پیش بینی شده درزهای انبساط و ژوئن‌ها باید به فرمی قرار بگیرد که حفره واتراستاپ پس از بتن ریزی مقطع اول و دوم کاملاً در محل درز قرار گرفته تا در زمان انبساط و انقباض سازه، تنش‌های وارده را به خوبی کنترل نماید.
برای ثابت نمودن واتراستاپ در مقاطع از گیره‌های واتراستاپ استفاده شود لذا هرگز برای ثابت سازی نوار واتراستاپ آن را سوراخ ننمایید زیرا به جهت تغییر تنش در محل سوراخ و فشار بتن هنگام عملیات بتن ریزی، واتراستاپ دچار پارگی می‌گردد. گیره واتراستاپ در هر متر طول واتراستاپ به تعداد حداقل 4 عدد و به صورت زیگزاگ به مقاطع بالا و پایین نوار متصل گردد و نهایتاً با استفاده از سیم آرماتور بندی، گیره‌ها را به آرماتورها ببندید.
برای اتصال واتراستاپ ها به یکدیگر از روش جوشکاری واتراستاپ با استفاده از دستگاه جوش و الکترودهای پی وی سی و یا هویه واتراستاپ استفاده گردد.همچنین می‌توان با استفاده چسب‌هایی مانند ماستیک پلی اورتان، همپوشانی لازم را برای واتراستاپ PVC انجام داد

خواص و اثرات

  • انعطاف پذیری زیاد
  • مقاومت کششی زیاد
  • تنوع سایز و اشکال ظاهری
  • درگیری کافی با بتن
  • مقاوم در برابر محیط شیمیایی و خورنده
  • مقاوم در برابر محیط قلیایی بتن
  • حفظ عملکرد و کارایی برابر با عمر بتن
  • مقاومت در برابر سرما و یخبندان

موارد کاربرد

  • جلوگیری از عبور آب در درزهای اجرایی و انبساطی
  • رفع نشت سازه های پایین تر از سطح آب های زیر زمینی
  • آب بندی انواع سازه های آبی بتنی نظیر سدها، تونل های انتقال آب، کانل ها و …
  • رفع نشت سازه های مدفون و نیمه مدفون

استاندارد ها

اثرات این محصول را میتوان پس از مصرف در بتن با استاندارد زیر مورد تحلیل قرار داد:

سیویل بتن پیشرو در تولید افزودنی های بتن ASTM International 1

    CRD-C572 , ISIRI 13277

 ASTM D412 , ASTM D2240

                                       ASTM D638

 

ویژگی
مقدار
حالت فیزیکی
PVC نوار
رنگ
زرد یا آبی
نوع جنس
نرم PVC
وزن مخصوص
1.3 ± 0.05 g/cm³
درصد ازدیاد طول
(ISIRI 13277 , CRD-C572) ⟶ ≥ 370%
مقاومت کششی
(ISIRI 13277 , CRD-C572) ⟶ ≥ 2 MPa
دمای ذوب
حدود 380 درجه سانتیگراد
سختی
ا 70Shore A
شرایط نگهداری
در بسته بندی اولیه به دور از رطوبت و حرارت
بسته بندی
رول 25 متری

دانلود