رفتن به محتوا

آب بندی و ایزولاسیون

اجرای آب‌بندی و ایزولاسیون مخازن و سازه‌های بتنی جز فعالیت‌های اجرایی اصلی دپارتمان فنی و اجرایی شرکت سیویل بتن می‌باشد.

معمولاً نفوذناپذیر نمودن بتن در مرحله بتن ریزی با استفاده از مواد افزودنی آب بند کننده، به دلایل مختلف و خطاهای اجرایی به صورت صد در صد تأمین نمی‌گردد لذا اجرای آب بندی در مرحله بعد از بتن‌ریزی و ایزولاسیون سطح کار با استفاده از متریال مناسب و روش صحیح بسیار حائز اهمیت می‌باشد. زیرا در این مرحله طرفین به دنبال آب بندی و ایزولاسیون کامل و دوام بلند مدت کار می‌باشند.

در مبحث انتخاب متریال مناسب باید توجه گردد محصول تولیدی و مورداستفاده، از نظر بیس و عملکرد نزدیک به بتن و سیمان بوده و در عین حال ایرادات این متریال ها رو پوشانده و از نظر نفوذناپذیری جوابگوی تمام و کمال کار باشد.

روکش آب بند پلیمری الاستومری با نام تجاری Civil Coverseal که یک محصول خاص دو جزیی می‌باشد و در ادامه به تشریح دو جز این محصول می‌پردازیم.

پودر روکش آب بند پلیمری الاستومری ترکیبی از پودرهای معدنی و پوزولانی، پلیمرها و آبگریزهای پودری با درصد پایین سیمان می‌باشد.

چسب روکش آب بند پلیمری الاستومری خالص‌ترین امولسیون آکریلیکی – استایرن است که دارای بالاترین چسبندگی و انعطاف در موارد مشابه می‌باشد.

در این مرحله جهت افزایش ضریب اطمینان و صاف تر نمودن سطح میتوان یک لایه پودر و چسب روکش آب بند را با نسبت ۱ به ۱ یا ۱/۵ به ۱ با یکدیگر ترکیب نمود و دوغاب غلیظ حاصله را به وسیله قلمو یا غلطک به عنوان کاور نهایی کار اجرا نمود.

این سیستم یکپارچه کامپوزیتی روکش آب بند و مش فایبرگلاس علاوه بر آب بندی کامل سطح ، مقاومت بسیار خوبی در برابر تنش های وارد از سازه نیز دارد و در عین چسبندگی بالا به بدنه سازه و انعطاف بالای روکش ، به دلیل وجود توری مش فایبرگلاس ، مقاومت بالایی در برابر گسیختگی در برابر ترک های به وجود آمده در سازه را دارد.بروز این ترک ها در محل اتصال دیوار به کف در سازه های بتن آرمه و همچنین در کل بدنه سازه های بنایی محتمل میباشد لذا مبحث آب بندی و دوام روکش آب بند کاملا وابسته به کیفیت و رفتار سازه مبباشد.

در ادامه جهت ایزولاسیون مقاوم به اسید یا بازها ، مجددا متریال ها و روش های خاصی با توجه به نوع مخزن و نوع مواد یا پساب ورودی به مخزن در نظر گرفته میشود.

به عنوان مثال در بسیاری از موارد جهت ایزولاسیون مخازن پساب فاضلاب میتوان از روکش آب بند پلیمری الاستومری به عنوان زیرکار و در ادامه از روکش کولتار اپوکسی به عنوان روکش مقاوم به اسید یا قلیا بهره برد.

به طور کلی چه در مبحث آب بندی و چه در بحث ایزولاسیون مقاوم به مواد شیمیایی میبایست آیتم های زیادی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با انتخاب متریال و روش اجرای مناسب ، بهترین راهکار اجرایی ارائه گردد.

از ترکیب پودر و چسب روکش آب بند پلیمری الاستومری با نسبت۳ به ۱ ، نوعی بتونه منعطف ، چسبنده و کاملا نفوذ ناپذیر حاصل میگردد که با روش های مختلف بر روی سطح بتن جهت دستیابی به آب بندی و ایزولاسیون کامل اجرا میگردد.

مراحل اجرای آب بندی ابتدا با آماده سازی سطح بتن یا سطح سیمانکاری شده به وسیله اعمال ساب بر روی سطح کار و ار بین بردن لایه های سست و در صورت نیاز ترمیم بتن آسیب دیده آغاز میگردد.

عملیات زنجاب نمودن سطح بتن را میتوان به چند روش انجام داد که شامل آب پاشی ساده ، پرایمر زدن با چسب و آب و همچنین در مواردی اجرای روکش آب بند با نسبت پودر به چسب ۱ به ۱ نیز میباشد.

جهت دستیابی به لایه های مقاوم به فشار آب بالا و  نفوذناپذیر ، پودر و چسب روکش آب بند پلیمری الاستومری با نسبت ۳ به ۱ با یکدیگر و همزن برقی میکس گردیده و به وسیله کاردک با لیسه فلزی در ضخلمت حداکثر یک میلیمتر در کل سطح کار اعمال میگردد به طوری که کلیه سطوح مورد نظر پوشش داده شود.

بلافاصله یک لایه توری مش فایبرگلاس ۴۵ یا ۶۰ گرمی را در ابعاد مناسب برش داده و به وسیله کاردک فلزی ، ابتدا بر روی لابه اول گذاشته و سپس با اندکی فشار به داخل لایه فرو میکنیم و با تکرار یک لایه بتونه ای مجدد ، سیستم یکپارچه ای از روکش آب بند و توری مش فایبرگلاس به دست می آید.