رفتن به محتوا

مصرف همزمان الیاف و فوق روان کننده بتن

CivilBeton

Use of Fiber & SuperPlasticizer for concrete

امروزه کاربرد بتن الیافی به دلیل مزایای آن نسب به بتن غیر مسلح گسترش یافته است. از جمله این مزایا می‌توان میزان جذب انرژی بالا، بهبود چشمگیر رفتار بتن در ناحیه بعد از ایجاد اولین ترک، بهبود مقاومت خمشی و مقاومت به ضربه و جلوگیری از ایجاد و گسترش ترک‌های جمع شدگی را نام برد. استفاده از الیاف پلی پروپیلن و پلی اولفین در بتن ، باعث افزایش مقاومت الکتریکی بتن نیز می‌گردد. با این وجود استفاده از الیاف در بتن باعث بروز مشکلاتی نیز مخصوصاً در بتن تازه خواهد گشت که در این مطلب به بررسی راهکارهای حل مشکلات ناشی در استفاده از الیاف در بتن می‌پردازیم.
زمانی که الیاف به بتن اضافه می‌گردد، به علت ایجاد ممانعت در حرکت آزادانه سنگدانه ها و خمیر سیمان توسط الیاف، کارایی بتن به شدت افت می‌کند. این پدیده به علت اتصال لایه‌های المان بتنی توسط الیاف می‌باشد. این امر با توجه به نوع الیاف مصرفی، طول الیاف و میزان مصرف الیاف در بتن، نتایج متفاوتی را رقم خواهد زد.
هنگام افت اسلامپ و کارایی بتن در اثر مصرف الیاف در بتن، در صورتی که از آب جهت افزایش کارای بتن استفاده کنیم، قطعاً بتن دچار افت مقاومت فشاری 10 الی 20 درصدی خواهد شد و علاوه بر آن مشکلاتی نظیر افزایش آب انداختگی، افزایش نفوذپذیری و افزایش ترک را نیز در بتن سخت شده شاهد خواهیم بود.
مصرف همزمان الیاف و فوق روان کننده بتن این اجازه را به ما می‌دهد که از مزایای بتن الیافی به صورت کامل بهره ببریم. در اثر استفاده از فوق روان کننده در بتن، شاهد آزادسازی آب و بخشی از هوای به دام افتاده در آگلومرهای سیمان خواهیم بود که این امر علاوه بر افزایش کارایی بتن سبب افزایش میزان تراکم بتن نیز خواهد شد. الیاف ترکیب شده در بتن نیز به دلیل روان شدن بتن، به صورت آزادانه و مطلوب‌تری در بتن پخش شده و در تمامی جهات سبب مسلح شدن بتن می‌گردد.
اثر سینرژیک مصرف همزان الیاف و فوق روان بتن را می توان به این صورت توضیح داد که الیاف با عملکرد خود سبب افزایش مقاومت کششی بتن گشته و فوق روان کننده از افت مقاومت فشاری بتن (با جلوگیری از اضافه نمودن آب به بتن) پیشگیری میکند.
نکات مورد توجه هنگام استفاده از الیاف و فوق روان کننده در بتن به شرح زیر می باشد:
 توجه به آب و هوا و انتخاب درست نوع فوق روان کننده 
توجه به نوع و مقدار الیاف مصزفی در بتن و تبع آن میزان مصرف فوق روان کننده
چک نمودن اسلامپ اولیه بتن و توجه به اسلامپ نهایی مد نظر بتن
جلوگیری از مصرف زیاد فوق روان کننده و اور دز بتن
جلوگیری از مصرف زیاد الیاف و بهم ریختن حالت طبیعی بتن
حدالامکان از الیاف ها به صورت ترکیبی و هیبریدی استفاده گردد
در فصل زمستان و درصورت استفاده از محصولاتی مانند ضدیخ ، مقادیر مصرف فوق روان کننده به صورت خاص کنترل گردد

ابر روان کننده بتن فوق روان کننده بتن پلی کربوکسیلات
الیاف بتن پلی پروپیلن ماکروینتتیک