رفتن به محتوا

بتن پرمقاومت به زبان ساده

CivilBeton

High Performance Concrete

تعریف بتن پرمقاومت

با توجه به اینکه مقاومت فشاری بتن مهم‌ترین خصوصیت آن است، در سال‌های گذشته تحقیقات وسیعی جهت ساخت بتن با مقاومت بالا انجام شده است. اگرچه تعاریف متفاوتی برای بتن با مقاومت بالا ارائه شده، اما عموماً بتن با مقاومت فشاری بیش از 50 مگاپاسکال را بتن پر مقاومت می‌نامند.

مزایای بتن پرمقاومت

از مزایای این نوع بتن می‌توان به مقاومت فشاری و مقاومت کششی بالا، مدول الاستیسیته زیاد و نفوذپذیری کم را نام برد. از عوامل مؤثر در رسیدن به چنین مقاومت‌های بالایی در بتن را می‌توان به استفاده از شن و ماسه با دانه بندی و شکل مناسب، افزایش مقدار سیمان مصرفی، محدود کردن بزرگ‌ترین دانه، استفاده از ماسه با مدول نرمی مناسب و نسبت ماسه به سیمان مناسب برای همگنی بیشتر را نام برد. همچنین استفاده از برخی مواد پوزولانی مانند میکروسیلیس نیز می‌تواند بتنی متراکم‌تر و با تخلخل کمتر را ایجاد کند

بتن پرمقاومت به زبان ساده

پیشرفت تکنولوژی صنعت ساخت و ساز ، باعث ایجاد نیاز و در ادامه معرفی چندین نوع بتن با مشخصات ایده آل گردید.مقاومت مشخصه بتن به عنوان اولین آیتم های مورد بحث کارشناسان قرار می گیرد.در ادامه ساخت بتن های دوام محور و پایدار در شرایط مختلف محیطی نیز مورد توجه مهندسین عمران قرار دارد.
بتن با عملکرد بسیار بالا (High Performance Concrete) به طور معمول به بتنی اطلاق می گردد که در کنار داشتن مقاومت فشاری در محدوده 100 مگاپاسکال ، دارای مقاومت خمشی در محدوده 8 مگاپاسکال و مقاومت کششی در بازه 6 الی 10 مگاپاسکال باشد.ویژگی هایی مانند دوام و پایایی بالا در مقایسه با سایر بتن ها نیز جز مشخصه های بتن های با عملکرد بسیار بالا می باشد.
انتخاب عیار سیمان مورد نیاز و نوع سنگدانه های مرغوب با دانه بندی مناسب جهت بهبود خواص اولیه بتن بسیار مهم می باشد.استفاده از افزودنی هایی مانند فوق روان کننده و ژل میکروسیلیس باعث اصلاح مشخصات ساختاری بتن مانند نسبت آب به سیمان ، کاهش تخلخل ، مویینگی کم و در نتیجه نفوذناپذیری و مقاومت بالای بتن می گردد.
استفاده از الیاف بتن اعم از پلی پروپیلن و پلیمری ، سبب افزایش شکل پذیری ، طاقت و مقاومت ضربه ای بتن می گردد. الیاف در ماتریس منسجم بتن با عملکرد بسیار بالا ، نقش اتصال در تراز میکرو رو فراهم کرده و  کنترل ترک ها در بتن را بسیار بالا می برد.همچنین در تراز ماکرو نقش میلگرد و مسلح کردن بتن را به عهده خواهد داشت. 

به طور کلی جهت دستیابی به بتن پرمقاومت ، آیتم های زیادی دخیل بوده و چنانچه مراحل کار تماما به صورت کنترل شده انجام پذیرد ، شاهد حصول کیفیت مطلوب در بتن خواهیم بود. 

بتن پرمقاومت به زبان ساده